Siirry päänäkymään
Turun palautepalvelu
Kirjaudu sisään
Ohje
  • På svenska
  • In English

Palaute: Joukkoliikenne Föli - Aikataulut ja reitit

Tunniste: 257410
Luontipäivä: 17.3.2019
Runkolinjauudistuksen 2021 yhteydessä on käsittääkseni kaavailtu, että bussilinja 61 poistuu käytöstä. Tämä on meille Ilpoisissa asuville todella suuri heikennys, sillä täällä on paljon aktiivisesti työmatkoja/opintoihin kulkevia bussilla 61. Kuljen itse bussilla töihin Turun keskustaan päivittäin ja työmatkani kestää n. 15 minuuttia suuntaansa. Kuljen päivittäin klo 8-9 välisellä bussilla ja joka päivä bussissa on paljon muutakin väkeä: ikäihmisiä, vanhempia pienten lasten kanssa (matkalla Petreliukseen päiväkotiin), opiskelijoita, jotka suuntaavat Kupittaan AMK-kampukselle tai Yliopistonmäelle opintoihin, välillä matkaan tulee myös koulu- ja päiväkotiryhmiä. Bussi 61 on taannut meille kaikille suoran ja nopean reitin, sinne minne meidän tulee kulkea. Iltapäivällä monet tulevat kyytiin Kupittaan Citymarketin pysäkiltä isojen kauppakassien kanssa. Matka Ilpoistentien pysäkille on melkoisen pitkä (15-20min) mikäli asuu ihan Ilpoisten perällä esim. Laukpolulla tai Jaakkimankadulla, mielestäni se on kohtuuttoman pitkä matka lähiössä, josta on keskustaan alle 5km. Nopeaa virallista reittiä ei ole myöskään Puistotädinpolun kautta Peltolantielle sekä huomioonotettavaa on myös, että Puistotädinpolku on ollut kohtuuttoman huonossa talvikunnossapidossa, joten sitäkään ei voi odottaa vähänkään huonosti liikkuvan ihmisen kävelevän, jos kenenkään. Mitenkään ei voida kuvitella, että hitaasti ja harvoin liikkuva palvelulinja korvaisi suoran 61 reitin keskustaan. Satun usein pysäkille aamuisin niin, että P3 ajaa siitä ohi - yleensä kukaan ei mene siihen kyytiin Ostoskeskuksen pysäkiltä, joka on todennäköisesti Ilpoisten aktiivisin bussipysäkki. Sama tilanne nro 99 kanssa. Itse arvelisin siis, ettei Ilpoinen-Kohmo reitistä hyötyisi kuin murto-osa ihmisistä . Itse olen käyttänyt 99 bussia n. 5 kertaa, ja niinä kertoina bussissa on ollut vain muutama ihminen lisäkseni. Olen asunut Ilpoisissa 14 vuotta ja ollut kokoajan aktiivinen bussin käyttäjä.

Olette aikaisemmin kertoneet, ettei kahden osittain päällekkäisen runkolinjatasoisen reitin ylläpito ole taloudellisesti mahdollista. Onko mahdollista pitää Ilpoisten bussireittiä ei runkolinjatasoisena, mutta kuitenkin olemassa? Nykyisellään päällekkäisyyttä on 3 bussipysäkin verran, mitä en pitäisi kuitenkaan kovin merkittävänä päällekkäisyytenä. Ymmärsin, että runkolinjan tavotteena on lisätä bussivuoroja. Näin ilpoislaisten näkökulmasta kaikki suunnitellut parannukset ovat ehdottomasti pelkkiä heikennyksiä, sillä meillä on ollut hyvintoimiva bussilinja tähän asti. Tällaiset heikennykset vaikuttavat epäilemättä myös asuinalueen viihtyvyyteen ja käyttömukavuuteen, vetovoimaan ja sitä kautta myös asuntojen arvoon. Nykyinen 18 ja 61 bussireittien reititykset ovat tarjonneet myös Haritussa asuville luontaisen mahdollisuuden päästä yhdellä vaihdolla helposti Uudenmaantielle. Nykyisillä vaihtoehdoilla mahdollisuuksia on ollut laajemmin ja se on mielestäni huomattavasti arvokkaampaa kuin tiheämmin kulkeva yksi bussilinja.

Meillä on täällä käytössä myös iso kirjasto ja nuorisotila, aktiivinen liikuntahalli, päiväkoti ja koulu. Monet palvelut ovat tarkoitettu myös lapsille ja nuorille, jotka kulkevat pääasiassa itsenäisesti bussilla. Siksi olisi tärkeää, että palveluiden ääreen myös jatkossa pääsisi bussilla. Bussipalveluiden poistaminen/heikennys lisää yksityisautoilua ja ihmisten eristäytymistä, mikä ei kumpikaan liene tavoitteena. Bussilinja 61 poistaminen vaikuttaa merkittävästi myös Petreliuksen asuinalueen asukkaisiin, sillä heiltäkin poistuisi samalla lähibussi. Tämä vaikuttanee myös Petreliuksen uimahallin saavutettavuuteen.

On erityisen tärkeätä, että 61 bussilinjan kaltainen reitti saataisiin jatkossakin turvattua! Mikäli tämä ei ole mahdollista, ehdotan, että runkolinja 8 kiertäisi myös Ilpoisten kautta (ainakin Ostoskeskuksen pysäkille saakka), jotta Ilpoisten kulkuyhteydet saataisiin toteutumaan jatkossakin sujuvasti. Mutta tämä jälkimmäinen vaihtoehto ei kuitenkaan ole ideaali ratkaisu eikä ratkaise kaikkia em.pulmia. Toivon siis suuresti, että pohdinnat Ilpoisten bussireitin toteuttamiseksi jatkuu.

Käsittely

Tila: Käsitelty
Vastattu: 21.3.2019
Hei,
kiitos palautteestanne! Kaupunginhallitus linjasi uudistuksen rahoituksesta päättäessään, että Ilpoisten liikenteelle on vielä selvitettävä vaihtoehtoisia toteuttamistapoja, ja näin myös tullaan tekemään. Pistotyyppinen ratkaisu (ehdottamanne linjan 8 käynti Ilpoisissa) ei ole tehokas eikä selkeä ratkaisu, joten käytännössä vaihtoehdoksi jää ei-runkolinjatasoisen linjan ajattaminen Ilpoisista keskustaan. Tällöin pois karsittaisiin nyt esitetty liityntälinja, millä taas on vaikutuksia linjan toiseen päähän Kuralan ja Itäharjun suunnalla.

Nyt julki olevassa linjastokartassa Ilpoisista kulkee liityntälinja, jonka ajattelimme olevan riittävä ratkaisu yhdessä tiheästi kulkevan runkolinjan 8 ja kehälinjan 9A/9B kanssa, varsinkin kun nämä linjat kulkevat monelle ilpoislaiselle kävelymatkan päässä.

Mikä lopullinen ratkaisu sitten onkaan, toivomme sen palvelevan muitakin alueita kuin vain Ilpoisia. Nykylinjastomme tarjoaa suoran keskustayhteyden useammalta alueelta kuin tuleva runkolinjasto, mutta toisaalta runkolinjastossa keskustaan kulkevat linjat kulkevat huomattavasti nykyistä tiuhemmin, jolloin useimmat ovat valmiita jopa kävelemään hieman nykyistä pidemmän matkan pysäkille. Lisäksi satsaamme poikittaisliikenteeseen, jotta keskustaan ei tarvitsisi mennä vain vaihtamaan bussia, kuten nykytilanteessa usein on.

Ystävällisin terveisin,
Turun seudun joukkoliikenne Föli
Saapunut: 17.3.2019
Etusivulle
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  • © Trimble kaupunki
  • Palvelun tekninen toteutus Trimble
  • Seuraa annettuja palautteita Seuraa annettuja palautteita

Tietoa evästeistä

Sivusto käyttää evästeitä. Valitse käytettävät evästeet. Evästeiden käyttö