Ajankohtaista
Palautepalvelussa huoltokatko 8.5. (23.4.2025 10:00)
Palautepalvelussa huoltokatko 8.5. klo 8-12. Palvelu on poissa käytössä huollon ajan. Pahoittelemme katkosta aiheutuvaa haittaa.
Palaute: Kadut ja liikenne - Pysäköinti
Tunniste:
285850
Luontipäivä: 19.5.2020
Luontipäivä: 19.5.2020
Hei,
Lähestyn teitä pysäköintiä koskevassa asiassa taloyhtiömme hallituksen puolesta.
Viime aikoina Räntämäenkadun alkupään tuntumassa on saatu normaalia enemmän pysäköintivirheistä johtuvia sakkoja ja pääosin varmasti ihan aiheellisesti. Haluaisin kuitenkin nostaa esille muutaman epäselvän kohdan pysäköntiin liittyen, joihin toivoisin tarkennusta, jotta vastaavilta sattumuksilta vältyttäisiin jatkossa. Ajatuksenani on jakaa oheinen karttakuva taloyhtiömme asukkaille, kunhan sen yksityiskohdat on ensin saatu tarkistettua. Kaiken tämän takana on luonnollisesti rajallisen pysäköintilan maksimaalinen hyödyntäminen.
Esimmäinen kysymykseni koskee tuota Räntämäenkadun liikennemerkillä osoitettua 20 metrin pysäköintikieltoa, joka päättyy kuitenkin Sikilänkujan risteysalueelle. Onko pysäköintikielto sen lisäkilven osoittaman 20 metrin alueen jälkeen päättynyt vai onko pysäköintikielto oikeasti 20 metriä plus se risteysalueen tuoma reilu lisämetri? Jos näin on, niin olisiko mahdollista saada kyseisessä tapauksessa harhaanjohtava lisäkilpi vaihdettua sellaiseksi, että pysäköintikielto kattaa myös Sikilänkujan risteysalueen kuitenkaan tarpeettomasti rajallista pysäköintitilaa karsimatta?
Toinen kysymykseni koskee Sikilänkujan ja Kähärintien välistä kadunvarsipysäköintiä. Räntämäenkatu 3:n ajoluiskan jälkeen on hyvin tilaa muutamalle autolle leveän risteysalueen johdosta, mutta mikä on oikea tulkinta pysäköinnin laillisuudesta? Saako siihen kohtaan pysäköidä yhtäkään ajoneuvoa?
Tieliikennelaissahan lukee, että ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä risteyksessä eikä viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla. Bilmarkinkatu tulee hieman viistosti Räntämäenkatua kohti, joten tuleeko lakia tulkita siten, että piirretään kuvitteelliset Bimarkinkadun reunojen suuntaiset viivat kohti Räntämäenkatua ja näistä leikkauspisteistä mitataan Räntämäenkadusta viisi metriä molempiin suuntiin pysäköintikieltoalueeksi? Näin tulkittuna risteyksen tuntumaan saattaisi mahtua pysäköimään laillisesti yksi tai kaksi ajoneuvoa, ellei sitten koko alue tulkita yhdeksi isoksi kolmesta risteyksestä muodostuvasta risteysalueeksi, kuten kuvaan olen piirtänyt ja näin ollen pysäköinti on yksiselitteisesti kielletty välillä Sikilänkuja ja Kähärintie.
Kyseiselle katuosuudelle on ainakin aiemmin pysäköity vailla seuraamuksia useamman vuoden ajan eli onko lain tulkinnassa tapahtunut muutos, jota emme ole osanneet huomioida?
Kolmas ja viimeinen kysymykseni aiheeseen liittyen on, että onko Pohjolan alueella mahdollista saadaa maalatut pysäköintiruudut kadunvarsille? Tämä selkeyttäisi koko pysäköintiasiaa huomattavasti.
Ohessa liitteenä aiemmin mainitsemani karttakuva sekä PDF- että PNG-formaatissa. Pyydän ystävällisesti kommentit siihen pitääkö se kaikilta osin paikkansa pysäköinnin rajoitusten osalta, kiitos.
Lähestyn teitä pysäköintiä koskevassa asiassa taloyhtiömme hallituksen puolesta.
Viime aikoina Räntämäenkadun alkupään tuntumassa on saatu normaalia enemmän pysäköintivirheistä johtuvia sakkoja ja pääosin varmasti ihan aiheellisesti. Haluaisin kuitenkin nostaa esille muutaman epäselvän kohdan pysäköntiin liittyen, joihin toivoisin tarkennusta, jotta vastaavilta sattumuksilta vältyttäisiin jatkossa. Ajatuksenani on jakaa oheinen karttakuva taloyhtiömme asukkaille, kunhan sen yksityiskohdat on ensin saatu tarkistettua. Kaiken tämän takana on luonnollisesti rajallisen pysäköintilan maksimaalinen hyödyntäminen.
Esimmäinen kysymykseni koskee tuota Räntämäenkadun liikennemerkillä osoitettua 20 metrin pysäköintikieltoa, joka päättyy kuitenkin Sikilänkujan risteysalueelle. Onko pysäköintikielto sen lisäkilven osoittaman 20 metrin alueen jälkeen päättynyt vai onko pysäköintikielto oikeasti 20 metriä plus se risteysalueen tuoma reilu lisämetri? Jos näin on, niin olisiko mahdollista saada kyseisessä tapauksessa harhaanjohtava lisäkilpi vaihdettua sellaiseksi, että pysäköintikielto kattaa myös Sikilänkujan risteysalueen kuitenkaan tarpeettomasti rajallista pysäköintitilaa karsimatta?
Toinen kysymykseni koskee Sikilänkujan ja Kähärintien välistä kadunvarsipysäköintiä. Räntämäenkatu 3:n ajoluiskan jälkeen on hyvin tilaa muutamalle autolle leveän risteysalueen johdosta, mutta mikä on oikea tulkinta pysäköinnin laillisuudesta? Saako siihen kohtaan pysäköidä yhtäkään ajoneuvoa?
Tieliikennelaissahan lukee, että ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä risteyksessä eikä viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla. Bilmarkinkatu tulee hieman viistosti Räntämäenkatua kohti, joten tuleeko lakia tulkita siten, että piirretään kuvitteelliset Bimarkinkadun reunojen suuntaiset viivat kohti Räntämäenkatua ja näistä leikkauspisteistä mitataan Räntämäenkadusta viisi metriä molempiin suuntiin pysäköintikieltoalueeksi? Näin tulkittuna risteyksen tuntumaan saattaisi mahtua pysäköimään laillisesti yksi tai kaksi ajoneuvoa, ellei sitten koko alue tulkita yhdeksi isoksi kolmesta risteyksestä muodostuvasta risteysalueeksi, kuten kuvaan olen piirtänyt ja näin ollen pysäköinti on yksiselitteisesti kielletty välillä Sikilänkuja ja Kähärintie.
Kyseiselle katuosuudelle on ainakin aiemmin pysäköity vailla seuraamuksia useamman vuoden ajan eli onko lain tulkinnassa tapahtunut muutos, jota emme ole osanneet huomioida?
Kolmas ja viimeinen kysymykseni aiheeseen liittyen on, että onko Pohjolan alueella mahdollista saadaa maalatut pysäköintiruudut kadunvarsille? Tämä selkeyttäisi koko pysäköintiasiaa huomattavasti.
Ohessa liitteenä aiemmin mainitsemani karttakuva sekä PDF- että PNG-formaatissa. Pyydän ystävällisesti kommentit siihen pitääkö se kaikilta osin paikkansa pysäköinnin rajoitusten osalta, kiitos.
Käsittely
Tila:
Käsitelty
Kiitos palautteesta. Kartassanne näyttäsisi olevan ihan oikein nuo kieltoalueet merkittynä. Tuo vastaa pysäköinninvalvonnan valvomaa aluetta.
Turun kaupunki
Kaupunkiympäristötoimiala
Pysäköinninvalvonta
Turun kaupunki
Kaupunkiympäristötoimiala
Pysäköinninvalvonta
Kiitos palautteesta!
Siirsimme palautteen pysäköinninvalvontaan tulkintojen osalta vastattaviksi.
Liikennesuunnittelu pyrkii välttämään päällekkäisyyksiä liikennemerkkien asettelussa,joten kun laissa on kielletty pysäköimästä
5 m lähempänä risteysalueen reunaa, sitä ei enää tarvitse merkeillä toistaa.
Liikennemerkeillä pyritään tåydentämään lain määräyksiä.
Joissain tapauksissa asiasta on eri syistä poikettu, mutta tässä tapauksessa emme näe sitä aiheelliseksi.
Pysäköintiruutuja emme näe aiheelliseksi maalata,koska niiden mitoitus aiheuttaa usein tehottomuutta pysäköintipaikkojen määrässä.
Uusi laki mahdollistaa myös risteysruudutusten käyttöä ongelmapaikoissa.Tutkimme asiaa.
Yst.terv.kaupunkisuunnittelu
Siirsimme palautteen pysäköinninvalvontaan tulkintojen osalta vastattaviksi.
Liikennesuunnittelu pyrkii välttämään päällekkäisyyksiä liikennemerkkien asettelussa,joten kun laissa on kielletty pysäköimästä
5 m lähempänä risteysalueen reunaa, sitä ei enää tarvitse merkeillä toistaa.
Liikennemerkeillä pyritään tåydentämään lain määräyksiä.
Joissain tapauksissa asiasta on eri syistä poikettu, mutta tässä tapauksessa emme näe sitä aiheelliseksi.
Pysäköintiruutuja emme näe aiheelliseksi maalata,koska niiden mitoitus aiheuttaa usein tehottomuutta pysäköintipaikkojen määrässä.
Uusi laki mahdollistaa myös risteysruudutusten käyttöä ongelmapaikoissa.Tutkimme asiaa.
Yst.terv.kaupunkisuunnittelu