Ajankohtaista
Palautepalvelussa huoltokatko 8.5. (23.4.2025 10:00)
Palautepalvelussa huoltokatko 8.5. klo 8-12. Palvelu on poissa käytössä huollon ajan. Pahoittelemme katkosta aiheutuvaa haittaa.
Palaute: Kadut ja liikenne - Jalankulku- ja pyörätiet
Tunniste:
33022
Luontipäivä: 16.6.2015
Luontipäivä: 16.6.2015
Uudenmaankadun ja Hämeenkadun risteyksessä uuden pyörätien linjaukset on tehty huonosti ja vaarallisesti. Ajettaessa Hämeenkadun kaakkoisreunaa Uudenmaankadun yli joutuu pyöräilijä tekemään suuren koukkauksen liikenteenjakajan toiselle puolelle, koska pyörätienjatke menee sieltä. Ajoradalle kulkeville muodostuu monesti kuva että pyöräilijä jatkaakin Uudenmaankatua pitkin vaikka oikeasti tarkoitus onkin vain ylittää Uudenmaankatu, mutta linjaukset on tehty niin että joutuu kääntymään Uudenmaankadun suuntaisesti. Tässä näkee joka päivä ongelmia, jotkut ajavat ymmärrettävästi suoraan keskisaareketta kiertämättä, jotkut taas kiertävät sen.
Tällaisissa risteyksissä tapahtuu suuri osa kuolemaan johtaneista pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisistä onnettomuuksista ja joissa autoilija on lähes poikkeuksetta syyllinen koska liikennesuunnittelua ei voi syyttää.
Asiasta on annettu palautetta ja aiemmin sanottiin että siihen tehdään suorempi linja, kiveystyöt näyttävät aivan muulta. Pyörätien jatkeen voisi vetää kuvan mukaisesti.
Tällaisissa risteyksissä tapahtuu suuri osa kuolemaan johtaneista pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisistä onnettomuuksista ja joissa autoilija on lähes poikkeuksetta syyllinen koska liikennesuunnittelua ei voi syyttää.
Asiasta on annettu palautetta ja aiemmin sanottiin että siihen tehdään suorempi linja, kiveystyöt näyttävät aivan muulta. Pyörätien jatkeen voisi vetää kuvan mukaisesti.
Käsittely
Tila:
Käsitelty
Kiitos palautteesta!
Uudenmaankadun risteyksessä liikenteenjakajan ja maalausten osalta työ on vielä kesken.
Liikenteenjakajaa tullaan lyhentämään suojatien puolelta ja pyörätien jatkeet on suunniteltu kohtalaisen jouheviksi.
Suunnitteluvaiheessa on Uudenmaankadun yli johtavalle pyörätien jatkeelle tutkittu kolme eri sijoitusvaihtoehtoa, joista keskimmäinen on esitetty liikennesuunnitelmassa. Lisäksi on tutkittu pyörätien jatkeen sijoittamista kauemmas risteyksestä eli nykyisen suojatien paikalle noin 10 metrin päähän Hämeenkadun reunasta sekä lähemmäs eli suoraan Hämeenkadun reunan jatkeeksi (teidän esittämä sininen nuoli). Erityisesti on tarkasteltu Hämeenkadulta oikealle Uudenmaankadulle kääntyviä linja-autoja, sillä linja-autonkuljettajan näkyvyys auton oikealle sivustalle on rajoitettu. Linja-autonkuljettajan näkyvyyden kannalta huonoin on 10 metrin päähän Hämeenkadun reunasta viety pyörätien jatke ja paras suoraan kadun reunan suuntaisesti jatkuva pyörätien jatke. Kun otetaan lisäksi huomioon Hämeenkadulta vasemmalle Uudenmaankadulle kääntyvät autot ja niiden tarvitsema pysähtymistila ennen pyörätien jatketta, on paras vaihtoehto suunnitelmassa esitetty keskimmäinen sijainti.
Liikennesuunnitelma löytyy Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan (9.4.2014) pöytäkirjan liitteenä ja siitä näkyy myös tulevat pyörätien jatkeet.
Päätöspöytäkirja löytyy osoitteesta: http://ah.turku.fi/kilajk/2014/0409009x/3065640.htm
terveisin
kaupunkisuunnittelu / suunnitteluyksikkö
Uudenmaankadun risteyksessä liikenteenjakajan ja maalausten osalta työ on vielä kesken.
Liikenteenjakajaa tullaan lyhentämään suojatien puolelta ja pyörätien jatkeet on suunniteltu kohtalaisen jouheviksi.
Suunnitteluvaiheessa on Uudenmaankadun yli johtavalle pyörätien jatkeelle tutkittu kolme eri sijoitusvaihtoehtoa, joista keskimmäinen on esitetty liikennesuunnitelmassa. Lisäksi on tutkittu pyörätien jatkeen sijoittamista kauemmas risteyksestä eli nykyisen suojatien paikalle noin 10 metrin päähän Hämeenkadun reunasta sekä lähemmäs eli suoraan Hämeenkadun reunan jatkeeksi (teidän esittämä sininen nuoli). Erityisesti on tarkasteltu Hämeenkadulta oikealle Uudenmaankadulle kääntyviä linja-autoja, sillä linja-autonkuljettajan näkyvyys auton oikealle sivustalle on rajoitettu. Linja-autonkuljettajan näkyvyyden kannalta huonoin on 10 metrin päähän Hämeenkadun reunasta viety pyörätien jatke ja paras suoraan kadun reunan suuntaisesti jatkuva pyörätien jatke. Kun otetaan lisäksi huomioon Hämeenkadulta vasemmalle Uudenmaankadulle kääntyvät autot ja niiden tarvitsema pysähtymistila ennen pyörätien jatketta, on paras vaihtoehto suunnitelmassa esitetty keskimmäinen sijainti.
Liikennesuunnitelma löytyy Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan (9.4.2014) pöytäkirjan liitteenä ja siitä näkyy myös tulevat pyörätien jatkeet.
Päätöspöytäkirja löytyy osoitteesta: http://ah.turku.fi/kilajk/2014/0409009x/3065640.htm
terveisin
kaupunkisuunnittelu / suunnitteluyksikkö