Ajankohtaista
Kesäloma (16.6.2025 08:00)
Palautteiden vastauksissa voi esiintyä viivettä henkilöstön kesälomien aikana 23.6.-1.8.
Palaute: Joukkoliikenne Föli - Bussit, matkustaminen ja asiakaspalvelu
Tunniste:
413355
Luontipäivä: 20.4.2024
Luontipäivä: 20.4.2024
Mitä pitäisi tehdä, jos aviopuoliso ei voi maksaa toisen bussimatkaa omalla pankkikortillaan? Meille kävi pe 19.4.2024 klo 21:57 (bussi oli pysäkillä vasta klo 22:02) niin, että maksoin omalla pankkikortillani ensin itseni, jonka jälkeen tarjosin maksavani puolisoni samalla pankkikortilla. Kuski kieltäytyi ottamasta maksua ja kertoi, etten voi maksa puolisoni matkaa. Hän ei myöskään antanut kuittia maksusta. Miehelläni onneksi oli käteistä rahaa, jolla sai maksettua oman matkansa.
Eikö oikea tapa ole antaa matkustajalle kuitti maksusta, jonka jälkeen voisin maksaa samalla pankkikortilla toisenkin matkan? Voisihan olla kysymyksessä vaikka työporukka, josta yksi maksaisi kaikkien reissun. Ei kai silloinkaan kuski voi kieltäytyä ottamasta maksua?
Eikö oikea tapa ole antaa matkustajalle kuitti maksusta, jonka jälkeen voisin maksaa samalla pankkikortilla toisenkin matkan? Voisihan olla kysymyksessä vaikka työporukka, josta yksi maksaisi kaikkien reissun. Ei kai silloinkaan kuski voi kieltäytyä ottamasta maksua?
Lisätiedot
61
Peltolan siirtolapuutarha -> Turun kauppatori
22:02 (piti olla 21:57)
19.4.2024
Siirtolapuutarha, Ilpoistentie 26
Peltolan siirtolapuutarha -> Turun kauppatori
22:02 (piti olla 21:57)
19.4.2024
Siirtolapuutarha, Ilpoistentie 26
Käsittely
Tila:
Käsitelty
Hei,
kiitos palautteestanne. Kertalipun ostaminen useammalle matkustajalle onnistuu kyllä käyttäen samaa lähimaksukorttia. Pahoittelumme siitä, ettei kuljettaja suostunut tähän ja, että tästä aiheutui harmia.
Mikäli lähimaksulla maksetaan kahden tai useamman henkilön lippuja, tulee se mainita kuljettajalle, joka tulostaa kyseiset liput/lipun teille. Tämän jälkeen maksut leimataan bussissa käyttäen lähimaksuun sopivaa korttia. Voitte pyytää etukäteen myös itsellenne paperisen lipun tai leimata oman lippunne normaalisti, kuten nyt olitte tehneet. Kun vaihdetaan bussia, tulee paperisen kertalipun saaneet näyttää lipun QR-koodia bussin lukijalaitteen alaosan valoon. Järjestelmä ei laske hintakattoja niille lähimaksulla maksetuille lipuille, jotka on tulostettu. Hintakatot kertyvät siis vain silloin kun matka maksetaan tavallisena lähimaksuna.
Kun lähimaksulla maksetaan normaalisti oma matka, niin lähimaksulla maksettaessa lippua/kuittia ei tulostu, vaan maksamiseen käytetty pankkikortti toimii esim. vaihto- tai tarkastustilanteessa lippuna. Jos vaihdatte bussia kahden tunnin vaihtoajan sisällä, näyttäkää samaa pankkikorttia laitteelle uudelleen, eikä laite veloita uutta maksua. On kuitenkin mahdollista pyytää etukäteen ennen maksamista kuljettajaa tulostamaan paperisen lipun matkasta. Tällöin tulostettava lippu toimii kertalippuna, jossa on kahden tunnin vaihtoaika. Jälkikäteen paperilippua ei ole mahdollista saada. Jos haluatte tulostaa matkastanne kuitin esim. kirjanpitoa varten tai haluatte tarkastella veloitettuja maksuja, voitte tehdä sen täällä: https://kauppa.foli.fi/shop/emv.jsf.
Palautteenne on toimitettu liikennöitsijälle tiedoksi, jotta muistuttavat kuljettajiaan toiminnasta. Pahoittelumme vielä!
Ystävällisin terveisin,
Turun seudun joukkoliikenne Föli
kiitos palautteestanne. Kertalipun ostaminen useammalle matkustajalle onnistuu kyllä käyttäen samaa lähimaksukorttia. Pahoittelumme siitä, ettei kuljettaja suostunut tähän ja, että tästä aiheutui harmia.
Mikäli lähimaksulla maksetaan kahden tai useamman henkilön lippuja, tulee se mainita kuljettajalle, joka tulostaa kyseiset liput/lipun teille. Tämän jälkeen maksut leimataan bussissa käyttäen lähimaksuun sopivaa korttia. Voitte pyytää etukäteen myös itsellenne paperisen lipun tai leimata oman lippunne normaalisti, kuten nyt olitte tehneet. Kun vaihdetaan bussia, tulee paperisen kertalipun saaneet näyttää lipun QR-koodia bussin lukijalaitteen alaosan valoon. Järjestelmä ei laske hintakattoja niille lähimaksulla maksetuille lipuille, jotka on tulostettu. Hintakatot kertyvät siis vain silloin kun matka maksetaan tavallisena lähimaksuna.
Kun lähimaksulla maksetaan normaalisti oma matka, niin lähimaksulla maksettaessa lippua/kuittia ei tulostu, vaan maksamiseen käytetty pankkikortti toimii esim. vaihto- tai tarkastustilanteessa lippuna. Jos vaihdatte bussia kahden tunnin vaihtoajan sisällä, näyttäkää samaa pankkikorttia laitteelle uudelleen, eikä laite veloita uutta maksua. On kuitenkin mahdollista pyytää etukäteen ennen maksamista kuljettajaa tulostamaan paperisen lipun matkasta. Tällöin tulostettava lippu toimii kertalippuna, jossa on kahden tunnin vaihtoaika. Jälkikäteen paperilippua ei ole mahdollista saada. Jos haluatte tulostaa matkastanne kuitin esim. kirjanpitoa varten tai haluatte tarkastella veloitettuja maksuja, voitte tehdä sen täällä: https://kauppa.foli.fi/shop/emv.jsf.
Palautteenne on toimitettu liikennöitsijälle tiedoksi, jotta muistuttavat kuljettajiaan toiminnasta. Pahoittelumme vielä!
Ystävällisin terveisin,
Turun seudun joukkoliikenne Föli