Ajankohtaista
Palautepalvelussa huoltokatko 8.5. (23.4.2025 10:00)
Palautepalvelussa huoltokatko 8.5. klo 8-12. Palvelu on poissa käytössä huollon ajan. Pahoittelemme katkosta aiheutuvaa haittaa.
Palaute: Kadut ja liikenne - Ajoradat
Tunniste:
413920
Luontipäivä: 27.4.2024
Luontipäivä: 27.4.2024
Asiasanat: Pääskysillankatu, ahdas, vaarallinen, pysäköinti, liikennejärjestelyt, näkyvyys
EHDOTUKSET:
1.Pysköintipaikat tulisi poistaa kadun varresta.
2. Alueelle tulisi järjestää pysäköintipaikkoja asukkaille, vieraille, korjaus- ja työhenkilöille ja työpaikkaliikenteelle.
3.Alueelle tarvittaisiin selkeät merkinnät ja liikennemerkit.
4.Tien valaistus ei riitä talvella, vaan kävelijöitä ym. jää katveeseen.
PERUSTELUT:
Ongelma ei ole pieni vaan perustavaa laatua oleva. Liikenne on kaaoksessa pienellä tiellä, joka on ja josta on tulossa satojen ihmisten kotikatu.
1 ja 2. Tie on liian kapea alunperinkin. Tilanne meni lopullisesti pois hallinnasta, kun kaikki autot ajettiin pysäköimään kapean kadun varrelle. Ajaminen ja ohitus ovat tuuripeliä. Ohitus on kadulla poissuljettua, joten ainoaksi ohituspaikaksi jää kielletty ja vaarallinen ratkaisu: autot väistävät vastaantulijaa kevyen liikenteen kaistalle. TALVELLA tilanne on pahin. Tie on luminen, liukas, polanteinen eli epätasainen ja pimeä. Olen itse yksi monista, joiden auto on kolhiintunut ohitustilanteessa. Joskus tien reunaan pysäköidyt autot ovat melko keskellä, ja jos vastaan tulee auto sellaisessa kohdassa, jossa on liukas, epätasainen kohta ja/tai syvä vesilammikko, johon ei voi ajaa, lopputulos on mitä sattuu, ja pimeä pahentaa tietenkin arviointia.
Kun rakentamattomien tonttien rakentaminen alkaa, eivät isot työkoneet mahdu tielle millään muotoa.
Alueelle tulisi suunnitella pysäköintipaikkoja. Tilanne paheni, kun kiellettiin ”maastoon” pysäköinti. Kadun päässä olevat, maastoksi tulkitut paikat olivat lähes ainoita, jotka eivät haitanneet liikennettä. Ei sekään hyvä ja kestävä ratkaisu ollut, mutta tämä meni ojasta allikkoon. Kielloilla ja valvonnalla ei tilannetta korjata, koska luvallisia paikkoja ei ole.
Pysäköinnin kaoottisuudesta on muutakin ongelmaa. Esim. pikkulapsiperheet eivät voi tulla vieraisille, ainakaan yökylään, koska autoa ei saa minnekään, eivätkä he rattaineen nyssyköineen vauvoineen voisi kovin kaukaa edes kävellä. Vieraspaikkoja on niin vähän, muutaman tunnin pysäköintiajalla, etteivät ratkaise edes työhenkilöiden/korjaajien tilapäisiä käyntejä. Tapetoija sai sakot, kun ei ollut mitään vapaata paikkaa, mistä kantaa painavat tarvikkeet.
3. Merkintöjen ja liikennemerkkien puuttuminen tekee ajamisesta ja pysäköinnistä villiä ja vaarallista toimintaa. Nykyään tiellä kulkevat myös pyörät, sähköpotkulaudat ja kävelijät/ koiran ulkoiluttajat. Kevyen liikenteen kaista on epätasaista soraa, eikä siinä voi ajaa pyörällä. Itse olen kokeillut apuvälineen käyttöä, mikä kivisellä kaistalla ei lainkaan onnistu. Jää siis jäljelle puolikas ajokaistaa, jota kaikki käyttävät. Lapset pyörineen ovat todellisessa vaarassa.
Asun itse numero 10:ssä. Ulosajo parkkiluolasta on sokkosuunnistusta. Pitäisi kääntyä oikealle, eikä oikealle näe lainkaan silloin, kun tienvarsi on täynnä autoja. Tie nousee loivaan ylämäkeen, ja ylös pääsy tarvitsee liukkaalla kelillä vauhtia. Monta läheltä piti tilannetta on ollut, vaikka jokainen parkkihallista ulos ajava on hyvin tietoinen vaarasta, ja pyrkii sitä välttämään. Keinoa vain ei ole, kun näkyvyyttä ei ole. Ns. kaahareita on kaikkialla, täälläkin. He ajavat kapealla tiellä tilanteeseen nähden kohtuuttoman lujaa. Ihmettelen, että ollaan vielä päästy pelkillä peltivahingoilla, vaikka aika ikäviä työmatkan liitännäisiä nekin kyllä ovat.
4. Huono valaistus tien varrella lisää kaikkia ongelmia, ja on ongelma ilman muitakin. Lamput eivät paljon talvipimeällä valaise.
Olemme kaksi vuotta yrittäneet tulla toimeen. Pysäköinnin ja liikenteen ongelmat ovat pahentuneet. Tien hoito tuli hyvin vaikeaksi, kun toinen reuna on koko ajan täynnä autoja. Liikenne on kasvanut. Puolet taloista on vielä rakentamatta, eikä parkkihallipaikkoja ole enää pitkiin aikoihin ollut tarjolla. Itselläni on paikka hallissa, mutta heti ulosajon jälkeen alkavat ongelmat.
Summa summarum: Kapealla tiellä ei voi sallia pysäköintiä. Toisaalta kaupungin tehtävänä lienee merkitä, mihin saa pysäköidä ja mihin ei, ja myös osoittaa luvallisia paikkoja alueelle. Selkeästi, koska nykyiset merkinnät eivät tunnu vaikuttavan mihinkään.
EHDOTUKSET:
1.Pysköintipaikat tulisi poistaa kadun varresta.
2. Alueelle tulisi järjestää pysäköintipaikkoja asukkaille, vieraille, korjaus- ja työhenkilöille ja työpaikkaliikenteelle.
3.Alueelle tarvittaisiin selkeät merkinnät ja liikennemerkit.
4.Tien valaistus ei riitä talvella, vaan kävelijöitä ym. jää katveeseen.
PERUSTELUT:
Ongelma ei ole pieni vaan perustavaa laatua oleva. Liikenne on kaaoksessa pienellä tiellä, joka on ja josta on tulossa satojen ihmisten kotikatu.
1 ja 2. Tie on liian kapea alunperinkin. Tilanne meni lopullisesti pois hallinnasta, kun kaikki autot ajettiin pysäköimään kapean kadun varrelle. Ajaminen ja ohitus ovat tuuripeliä. Ohitus on kadulla poissuljettua, joten ainoaksi ohituspaikaksi jää kielletty ja vaarallinen ratkaisu: autot väistävät vastaantulijaa kevyen liikenteen kaistalle. TALVELLA tilanne on pahin. Tie on luminen, liukas, polanteinen eli epätasainen ja pimeä. Olen itse yksi monista, joiden auto on kolhiintunut ohitustilanteessa. Joskus tien reunaan pysäköidyt autot ovat melko keskellä, ja jos vastaan tulee auto sellaisessa kohdassa, jossa on liukas, epätasainen kohta ja/tai syvä vesilammikko, johon ei voi ajaa, lopputulos on mitä sattuu, ja pimeä pahentaa tietenkin arviointia.
Kun rakentamattomien tonttien rakentaminen alkaa, eivät isot työkoneet mahdu tielle millään muotoa.
Alueelle tulisi suunnitella pysäköintipaikkoja. Tilanne paheni, kun kiellettiin ”maastoon” pysäköinti. Kadun päässä olevat, maastoksi tulkitut paikat olivat lähes ainoita, jotka eivät haitanneet liikennettä. Ei sekään hyvä ja kestävä ratkaisu ollut, mutta tämä meni ojasta allikkoon. Kielloilla ja valvonnalla ei tilannetta korjata, koska luvallisia paikkoja ei ole.
Pysäköinnin kaoottisuudesta on muutakin ongelmaa. Esim. pikkulapsiperheet eivät voi tulla vieraisille, ainakaan yökylään, koska autoa ei saa minnekään, eivätkä he rattaineen nyssyköineen vauvoineen voisi kovin kaukaa edes kävellä. Vieraspaikkoja on niin vähän, muutaman tunnin pysäköintiajalla, etteivät ratkaise edes työhenkilöiden/korjaajien tilapäisiä käyntejä. Tapetoija sai sakot, kun ei ollut mitään vapaata paikkaa, mistä kantaa painavat tarvikkeet.
3. Merkintöjen ja liikennemerkkien puuttuminen tekee ajamisesta ja pysäköinnistä villiä ja vaarallista toimintaa. Nykyään tiellä kulkevat myös pyörät, sähköpotkulaudat ja kävelijät/ koiran ulkoiluttajat. Kevyen liikenteen kaista on epätasaista soraa, eikä siinä voi ajaa pyörällä. Itse olen kokeillut apuvälineen käyttöä, mikä kivisellä kaistalla ei lainkaan onnistu. Jää siis jäljelle puolikas ajokaistaa, jota kaikki käyttävät. Lapset pyörineen ovat todellisessa vaarassa.
Asun itse numero 10:ssä. Ulosajo parkkiluolasta on sokkosuunnistusta. Pitäisi kääntyä oikealle, eikä oikealle näe lainkaan silloin, kun tienvarsi on täynnä autoja. Tie nousee loivaan ylämäkeen, ja ylös pääsy tarvitsee liukkaalla kelillä vauhtia. Monta läheltä piti tilannetta on ollut, vaikka jokainen parkkihallista ulos ajava on hyvin tietoinen vaarasta, ja pyrkii sitä välttämään. Keinoa vain ei ole, kun näkyvyyttä ei ole. Ns. kaahareita on kaikkialla, täälläkin. He ajavat kapealla tiellä tilanteeseen nähden kohtuuttoman lujaa. Ihmettelen, että ollaan vielä päästy pelkillä peltivahingoilla, vaikka aika ikäviä työmatkan liitännäisiä nekin kyllä ovat.
4. Huono valaistus tien varrella lisää kaikkia ongelmia, ja on ongelma ilman muitakin. Lamput eivät paljon talvipimeällä valaise.
Olemme kaksi vuotta yrittäneet tulla toimeen. Pysäköinnin ja liikenteen ongelmat ovat pahentuneet. Tien hoito tuli hyvin vaikeaksi, kun toinen reuna on koko ajan täynnä autoja. Liikenne on kasvanut. Puolet taloista on vielä rakentamatta, eikä parkkihallipaikkoja ole enää pitkiin aikoihin ollut tarjolla. Itselläni on paikka hallissa, mutta heti ulosajon jälkeen alkavat ongelmat.
Summa summarum: Kapealla tiellä ei voi sallia pysäköintiä. Toisaalta kaupungin tehtävänä lienee merkitä, mihin saa pysäköidä ja mihin ei, ja myös osoittaa luvallisia paikkoja alueelle. Selkeästi, koska nykyiset merkinnät eivät tunnu vaikuttavan mihinkään.
Käsittely
Tila:
Käsitelty kuittaamalla