Palaute: Kadut ja liikenne - Pysäköinti
Tunniste:
435740
Luontipäivä: 10.3.2025
Luontipäivä: 10.3.2025
Pajamäenkadulla välillä Uittamontie – Ylitie, on ollut pari kuukautta voimassa pysäköintikielto Uittamontien suuntaan koko välillä ja Ylitiensuuntaan koko välillä päättyen noin 25 m ennen Pajamäenkadun ja Ylitien risteystä. Käytännöllisesti katsoen pysäköinti on nyt kielletty molempiin suuntiin koko välillä.
Liikenneympäristön suunnittelussa tulee aina pyrkiä siihen, ettei liikenneympäristö itse vaaranna liikenneturvallisuutta. Turvallisessa pysäköinnin suunnittelussa tulisi pyrkiä jättämään ajorata ennen risteystä mahdollisimman pitkälti vapaaksi tarvittaessa pysäköintikielloin. Nyt on menetelty päinvastoin. Pajamäenkadun pysäköintikielto johtaa siihen, että pysäköintikieltoa noudattaen pysäköidyt autot tulevat lähelle Pajamäenkadun ja Ylitien risteystä. Pajamäenkatu on ennen risteystä niin kapea, että laillisesti pysäköintikiellon loppumismerkin jälkeen ja 5 m ennen risteystä pysäköidyt autot (A) pakottavat Uittamontien suunnasta Pajamäen ja Ylitien risteystä lähestyvät autot (B) vastaantulijoiden puolelle ajorataa risteykseen saapuessa. Lisäksi näkyvyys risteyksessä Ylitielle Askaisten tien suuntaan mäen ja pensasaidan takia on olematon. Risteykseen saapuminen autolla on näissä olosuhteissa erittäin vaarallista ja aiheuttaa onnettomuuden suurella todennäköisyydellä, jos vaan kaksi ajoneuvoa (B, C) sattuu samaan aikaan risteykseen tulemaan. Tieliikennelaki säätää yleisesti niin, että ”millään toiminnalla ei saa aiheuttaa varaa tai kohtuutonta haittaa muulle liikenteelle”, mutta tässä kohtaa on turha luottaa siihen, että autoilijat ymmärtäisivät tätä määräystä noudattaa, semminkin kun liikennemerkki ”ohjaa” risteyksen välittömään läheisyyteen pysäköimään.
Kuulopuheiden mukaan uudet pysäköintikiellot on asetettu Pajamäenkadulle yhden kiinteistönomistajan pyynnöstä, jotta ”peräkärryn peruuttaminen pihalle ei esty kiinteistön kohdalle pysäköityjen ajoneuvojen takia”. Nähdäkseni pysäköinti Pajamäenkadulla ei muuten ole ollut ongelma. Yhden kiinteistön omistajan tarpeen eivät voi ajaa yleisen turvallisuuden edelle. Lisäksi tällaisilla liikennejärjestelyissä on aina se vaikutus, että jonkun osalta poistettu haitta tai häiriö, siirtyy jonkun muun osaksi. Tässäkin tapauksessa on jo käynyt niin, että nyt sallitulle alueelle pysäköidystä autosta on käyty sen kuljettajaa moittimasta toisen kiinteistön haltijan toimesta illalla ja aamulla on auton sivulasi ollut lyöty rikki ja renkaat tyhjennetty. Lisäksi Pysäköinti Ylitiellä on lisääntynyt entisestään.
Olen itse aikaisemmin esittänyt Ylitielle vuoropysäköintikieltoa, jotta Ylitien soratien kunnossapito voitaisiin hoitaa paremmin. Nyt pysäköidyt ajoneuvot estävät kunnollisen lumen aurauksen, tien tasoittamisen ja suolaamisen. Tähän pyyntöön vastattiin suurin piirtein, että ”tällaisia kieltoja ei voida joka paikkaan laittaa”. Nyt Pajamäenkadulle asetetun pysäköintikiellon takia pidän vastatusta entistäkin ihmeellisempänä; yksittäisen kiinteistönomistajan etu toteutuu, mutta kaikkia kadun kiinteistöjä hyödyttävä ei. Ehdotan, että Pajamäenkadun pysäköintikielto poistetaan ja Ylitielle asetetaan vuoropysäköintikielto.
Liikenneympäristön suunnittelussa tulee aina pyrkiä siihen, ettei liikenneympäristö itse vaaranna liikenneturvallisuutta. Turvallisessa pysäköinnin suunnittelussa tulisi pyrkiä jättämään ajorata ennen risteystä mahdollisimman pitkälti vapaaksi tarvittaessa pysäköintikielloin. Nyt on menetelty päinvastoin. Pajamäenkadun pysäköintikielto johtaa siihen, että pysäköintikieltoa noudattaen pysäköidyt autot tulevat lähelle Pajamäenkadun ja Ylitien risteystä. Pajamäenkatu on ennen risteystä niin kapea, että laillisesti pysäköintikiellon loppumismerkin jälkeen ja 5 m ennen risteystä pysäköidyt autot (A) pakottavat Uittamontien suunnasta Pajamäen ja Ylitien risteystä lähestyvät autot (B) vastaantulijoiden puolelle ajorataa risteykseen saapuessa. Lisäksi näkyvyys risteyksessä Ylitielle Askaisten tien suuntaan mäen ja pensasaidan takia on olematon. Risteykseen saapuminen autolla on näissä olosuhteissa erittäin vaarallista ja aiheuttaa onnettomuuden suurella todennäköisyydellä, jos vaan kaksi ajoneuvoa (B, C) sattuu samaan aikaan risteykseen tulemaan. Tieliikennelaki säätää yleisesti niin, että ”millään toiminnalla ei saa aiheuttaa varaa tai kohtuutonta haittaa muulle liikenteelle”, mutta tässä kohtaa on turha luottaa siihen, että autoilijat ymmärtäisivät tätä määräystä noudattaa, semminkin kun liikennemerkki ”ohjaa” risteyksen välittömään läheisyyteen pysäköimään.
Kuulopuheiden mukaan uudet pysäköintikiellot on asetettu Pajamäenkadulle yhden kiinteistönomistajan pyynnöstä, jotta ”peräkärryn peruuttaminen pihalle ei esty kiinteistön kohdalle pysäköityjen ajoneuvojen takia”. Nähdäkseni pysäköinti Pajamäenkadulla ei muuten ole ollut ongelma. Yhden kiinteistön omistajan tarpeen eivät voi ajaa yleisen turvallisuuden edelle. Lisäksi tällaisilla liikennejärjestelyissä on aina se vaikutus, että jonkun osalta poistettu haitta tai häiriö, siirtyy jonkun muun osaksi. Tässäkin tapauksessa on jo käynyt niin, että nyt sallitulle alueelle pysäköidystä autosta on käyty sen kuljettajaa moittimasta toisen kiinteistön haltijan toimesta illalla ja aamulla on auton sivulasi ollut lyöty rikki ja renkaat tyhjennetty. Lisäksi Pysäköinti Ylitiellä on lisääntynyt entisestään.
Olen itse aikaisemmin esittänyt Ylitielle vuoropysäköintikieltoa, jotta Ylitien soratien kunnossapito voitaisiin hoitaa paremmin. Nyt pysäköidyt ajoneuvot estävät kunnollisen lumen aurauksen, tien tasoittamisen ja suolaamisen. Tähän pyyntöön vastattiin suurin piirtein, että ”tällaisia kieltoja ei voida joka paikkaan laittaa”. Nyt Pajamäenkadulle asetetun pysäköintikiellon takia pidän vastatusta entistäkin ihmeellisempänä; yksittäisen kiinteistönomistajan etu toteutuu, mutta kaikkia kadun kiinteistöjä hyödyttävä ei. Ehdotan, että Pajamäenkadun pysäköintikielto poistetaan ja Ylitielle asetetaan vuoropysäköintikielto.
Käsittely
Tila:
Käsitelty
Kiitos palautteesta!
Tieliikennelain mukaan pysäköinti on kielletty risteyksessä sekä viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla.
Tonttikaduilla ei ole tarvetta tämän pidempiin näkemäalueisiin.
Tieliikennelaissa sanotaan myös, että ajoneuvon nopeus on sovitettava vallitseviin olosuhteisiin, lisäksi alueella on 30 km/ h aluenopeusrajoitus.
Toisin kun epäviralliset tietotoimistot kertovat, todetaan nyt vielä, että pysäköintikielto on asetettu kadulle kaupungin kunnossapidon pyynnöstä.
Ylitien ongelmista kunnossapito ei ole maininnut.
Yst. terv. Turun kaupunki / liikennesuunnittelu
Tieliikennelain mukaan pysäköinti on kielletty risteyksessä sekä viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla.
Tonttikaduilla ei ole tarvetta tämän pidempiin näkemäalueisiin.
Tieliikennelaissa sanotaan myös, että ajoneuvon nopeus on sovitettava vallitseviin olosuhteisiin, lisäksi alueella on 30 km/ h aluenopeusrajoitus.
Toisin kun epäviralliset tietotoimistot kertovat, todetaan nyt vielä, että pysäköintikielto on asetettu kadulle kaupungin kunnossapidon pyynnöstä.
Ylitien ongelmista kunnossapito ei ole maininnut.
Yst. terv. Turun kaupunki / liikennesuunnittelu