Feedback: Kollektivtrafiken Föli - Kundtjänst
ID:
279476
Skapats: 3.2.2020
Skapats: 3.2.2020
Linja K6 - Piikkiö-Toivonlinna-Piikkiö
Hain pe 24.1. lapseni esikoulusta (Suomen kristillinen yhteiskoulu, Toivonlinnantie, Piikkiö). Tullessamme takaisin Piikkiön keskustaan klo 12:45 Toivonlinnasta lähtevällä bussilla6-vuotias tyttäreni painoi stop-nappulaa. Kyseinen nappula oli väriltään sininen, ja siinä oli pyörätuolin kuva.
Kysymys: Miksi kuljettaja ei pysähtynyt?
Kuljettaja (mies) sanoi syyksi sen, että hänen kojetaulussaan ei oikea valo syttynyt palamaan. Hän osoitti kojetaulua sormellaan ja esitteli valoja. Siinä on allekkain neljä merkkivaloa parin cm päässä toisistaan. Ylimmän valon vieressä lukee "stop", minkä alla lukee "ovi", tarkoittaen kolmea alempaa valoa. Kuljettaja sanoi, että hän pysähtyy silloin, kun ylin valo palaa. Nyt paloi jompi kumpi (en muista kumpi) kahdesta alimmasta. Asiakkaiden puolella "stop"-valotaulu kuitenkin paloi. Huomautuin asiasta kuljettajalle, kuin myös siitä, että kyseistä nappia painamalla kuului myös äänisignaali. Tähän kuljettaja vastasi, että signaali kuuluu vain asiakkaiden puolella, että hänellä ei ole äänikelloa kuljettajan puolella. Että hän pysähtyy vain sen ylimmän valon perusteella. Menin aivan kuljettajan viereen ja painon samaa nappia. Signaali kuului aivan hyvin. Huomautin myös, että hän varmastikin oli myös havainnut meidät (viisi henkeä: minä aikuinen, 6-vuotias tyttäreni, 1-vuotias rattaissa sekä kaksi alakoululaista tyttöä) oven edessä seisomassa, eli kun pikkubussi on kyseessä - aivan metrin päässä hänestä. Tähän kuljettaja sanoi, että siksi hän koko ajan odottikin, että se ylin valo alkaisi palaa pysähtymisen merkiksi. Hän myös sanoi, että jos painaa sitä sinistä pyörätuoli -nappulaa, se tarkoittaa, että laitetaan ramppi alas, ja että silloin pitäisi olla pyörätuolissa bussin kyydissä turvavöihin köytettynä. Ja koska hän tiesi, ettei ketään ollut tullut pyörätuolilla sisään, ei ketään voinut olla menemässä uloskaan.
Ajattelevatko Fölin kuljettajat todella näin?
Olen rattaiden / vaunujen kanssa liikkuessa hyvinkin tottunut painamaan sinistä nappulaa, oli siinä sitten vaunujen tai pyörätuolin kuva. Mikäli kyseinen kuljettaja on oikeassa, äänisignaali ja "stop"-kyltin palaminen antavat väärän signaalin asiakkaille, että he olisivat osanneet toimia oikein antaakseen kuljettajalle viestin pysähtymistoiveestaan. Entä jos matkassa olisi ollut esim. pieni eka-tokaluokkalainen yksin, ja tämä "väärän" nappulan painaminen olisi saanut aikaan sen, ettei lapsi olisi päässyt pois tutulla kotipysäkillään?
Itselleni kyllä muodostui sellainen käsitys, että kuljettaja oli kyllä ihan oikein ymmärtänyt, että haluamme jäädä pois pysäkillä. Kuljettajalla on myös kymmenien vuosien kokemus ammatistaan. K6-reittiä hän on ajanut monta vuotta ja koska hän asuu ko. reitin päässä, ei reittikään tuota yllätyksiä. Mikäli kuljettajan olisi tullut tässä tilanteessa todellakin pysähtyä, voisitteko ystävällisesti neuvoa tässä asiassa tätä kyseistä Fölin edustajaa.
Olen antanut kyseisestä kuljettajasta aiemminkin palautetta: Pari vuotta sitten ilmoitin reippaista ylinopeuksista. Välillä kurvit olivat niin vauhdikkaat, että pienemmän oppilaat (suurin osa asiakkaista on alakoululaisia) pitelivät penkkien reunoista kiinni. Viime syksynä ilmoitin, kun kuljettaja poikkesi tarkoituksellisesti reitiltä 3 km, mistä syystä aikataulu ei pitänyt ja myöhästyimme jatkoyhteydestä eli paluumatkasta koululta, mistä olin lastani tuolloinkin hakemassa. Kuljettaja asuu kyseisen koulun vieressä ja hänellä on ilmeisesti vuosien tai vuosikymmenien ajalta negatiivisia näkemyksiä kouluun / koulun taustajärjestöön / yhteisöön (adventtiseurakunta) liittyen. Hän on näitä negatiivisia näkemyksiään bussimatkoilla oma-aloitteisesti asiakkaille laajasti jakanut, asiakkaille jotka nimenomaan tuota bussilinjaa käyttävät mennäkseen tuohon kyseiseen kouluun (muun muassa tarinaa tienkäyttöoikeudesta ja asfaltoinnista ja niihin liittyvistä oikeusjutuista). Myös tästä annoin viime syksynä palautetta.
Tämä "väärän" nappulan painaminen tuntuu nyt kaiken kaikkiaan saivartelulta ja pieneltä kiusanteolta. (Antaisin tiedoksi myös, että eskari- / pienemmille alakouluikäisille ko. bussin useimmat "stop"-nappulat ovat jäykkiä painaa. Eskaria käyvä tyttärenikin usein yrittää painaa useampaakin nappulaa, ennen kuin saa signaalin aikaan. Myös kolmatta luokkaa käyvä tyttäreni on todennut samaa. Voisikohan asian korjata?)
Olen nähnyt Turkuun ajavissa Föleissä Fölin omia mainoksia, jotka kehottavat vaihtamaan perheen "kakkosautoksi" Fölin ja kuinka mukavaa Fölillä on taittaa työmatkatkin. Mainonta on ollut osuvaa ja tärkeää myös kestävän kehityksen näkökulmasta. Mainonnan rinnalla tärkeää myös olisi, että kuljettajien toiminta olisi mainosten kanssa samassa linjassa. Föli-matkat eivät houkuta, mikäli niihin liittyy turhaa hankaluutta ja epävarmuutta. Rajoitusten mukaan ajaminen ja asiallinen asiakaspalvelu sen sijaan tekevät matkojen taittamisesta käytännöllistä ja mukavaa, sekä kohottavat Fölin imagoa.
Hain pe 24.1. lapseni esikoulusta (Suomen kristillinen yhteiskoulu, Toivonlinnantie, Piikkiö). Tullessamme takaisin Piikkiön keskustaan klo 12:45 Toivonlinnasta lähtevällä bussilla6-vuotias tyttäreni painoi stop-nappulaa. Kyseinen nappula oli väriltään sininen, ja siinä oli pyörätuolin kuva.
Kysymys: Miksi kuljettaja ei pysähtynyt?
Kuljettaja (mies) sanoi syyksi sen, että hänen kojetaulussaan ei oikea valo syttynyt palamaan. Hän osoitti kojetaulua sormellaan ja esitteli valoja. Siinä on allekkain neljä merkkivaloa parin cm päässä toisistaan. Ylimmän valon vieressä lukee "stop", minkä alla lukee "ovi", tarkoittaen kolmea alempaa valoa. Kuljettaja sanoi, että hän pysähtyy silloin, kun ylin valo palaa. Nyt paloi jompi kumpi (en muista kumpi) kahdesta alimmasta. Asiakkaiden puolella "stop"-valotaulu kuitenkin paloi. Huomautuin asiasta kuljettajalle, kuin myös siitä, että kyseistä nappia painamalla kuului myös äänisignaali. Tähän kuljettaja vastasi, että signaali kuuluu vain asiakkaiden puolella, että hänellä ei ole äänikelloa kuljettajan puolella. Että hän pysähtyy vain sen ylimmän valon perusteella. Menin aivan kuljettajan viereen ja painon samaa nappia. Signaali kuului aivan hyvin. Huomautin myös, että hän varmastikin oli myös havainnut meidät (viisi henkeä: minä aikuinen, 6-vuotias tyttäreni, 1-vuotias rattaissa sekä kaksi alakoululaista tyttöä) oven edessä seisomassa, eli kun pikkubussi on kyseessä - aivan metrin päässä hänestä. Tähän kuljettaja sanoi, että siksi hän koko ajan odottikin, että se ylin valo alkaisi palaa pysähtymisen merkiksi. Hän myös sanoi, että jos painaa sitä sinistä pyörätuoli -nappulaa, se tarkoittaa, että laitetaan ramppi alas, ja että silloin pitäisi olla pyörätuolissa bussin kyydissä turvavöihin köytettynä. Ja koska hän tiesi, ettei ketään ollut tullut pyörätuolilla sisään, ei ketään voinut olla menemässä uloskaan.
Ajattelevatko Fölin kuljettajat todella näin?
Olen rattaiden / vaunujen kanssa liikkuessa hyvinkin tottunut painamaan sinistä nappulaa, oli siinä sitten vaunujen tai pyörätuolin kuva. Mikäli kyseinen kuljettaja on oikeassa, äänisignaali ja "stop"-kyltin palaminen antavat väärän signaalin asiakkaille, että he olisivat osanneet toimia oikein antaakseen kuljettajalle viestin pysähtymistoiveestaan. Entä jos matkassa olisi ollut esim. pieni eka-tokaluokkalainen yksin, ja tämä "väärän" nappulan painaminen olisi saanut aikaan sen, ettei lapsi olisi päässyt pois tutulla kotipysäkillään?
Itselleni kyllä muodostui sellainen käsitys, että kuljettaja oli kyllä ihan oikein ymmärtänyt, että haluamme jäädä pois pysäkillä. Kuljettajalla on myös kymmenien vuosien kokemus ammatistaan. K6-reittiä hän on ajanut monta vuotta ja koska hän asuu ko. reitin päässä, ei reittikään tuota yllätyksiä. Mikäli kuljettajan olisi tullut tässä tilanteessa todellakin pysähtyä, voisitteko ystävällisesti neuvoa tässä asiassa tätä kyseistä Fölin edustajaa.
Olen antanut kyseisestä kuljettajasta aiemminkin palautetta: Pari vuotta sitten ilmoitin reippaista ylinopeuksista. Välillä kurvit olivat niin vauhdikkaat, että pienemmän oppilaat (suurin osa asiakkaista on alakoululaisia) pitelivät penkkien reunoista kiinni. Viime syksynä ilmoitin, kun kuljettaja poikkesi tarkoituksellisesti reitiltä 3 km, mistä syystä aikataulu ei pitänyt ja myöhästyimme jatkoyhteydestä eli paluumatkasta koululta, mistä olin lastani tuolloinkin hakemassa. Kuljettaja asuu kyseisen koulun vieressä ja hänellä on ilmeisesti vuosien tai vuosikymmenien ajalta negatiivisia näkemyksiä kouluun / koulun taustajärjestöön / yhteisöön (adventtiseurakunta) liittyen. Hän on näitä negatiivisia näkemyksiään bussimatkoilla oma-aloitteisesti asiakkaille laajasti jakanut, asiakkaille jotka nimenomaan tuota bussilinjaa käyttävät mennäkseen tuohon kyseiseen kouluun (muun muassa tarinaa tienkäyttöoikeudesta ja asfaltoinnista ja niihin liittyvistä oikeusjutuista). Myös tästä annoin viime syksynä palautetta.
Tämä "väärän" nappulan painaminen tuntuu nyt kaiken kaikkiaan saivartelulta ja pieneltä kiusanteolta. (Antaisin tiedoksi myös, että eskari- / pienemmille alakouluikäisille ko. bussin useimmat "stop"-nappulat ovat jäykkiä painaa. Eskaria käyvä tyttärenikin usein yrittää painaa useampaakin nappulaa, ennen kuin saa signaalin aikaan. Myös kolmatta luokkaa käyvä tyttäreni on todennut samaa. Voisikohan asian korjata?)
Olen nähnyt Turkuun ajavissa Föleissä Fölin omia mainoksia, jotka kehottavat vaihtamaan perheen "kakkosautoksi" Fölin ja kuinka mukavaa Fölillä on taittaa työmatkatkin. Mainonta on ollut osuvaa ja tärkeää myös kestävän kehityksen näkökulmasta. Mainonnan rinnalla tärkeää myös olisi, että kuljettajien toiminta olisi mainosten kanssa samassa linjassa. Föli-matkat eivät houkuta, mikäli niihin liittyy turhaa hankaluutta ja epävarmuutta. Rajoitusten mukaan ajaminen ja asiallinen asiakaspalvelu sen sijaan tekevät matkojen taittamisesta käytännöllistä ja mukavaa, sekä kohottavat Fölin imagoa.
Behandling
Status:
Behandlat
Hei,
kiitos palautteestanne,pahoittelemme tapahtunutta. Palautteenne on välitetty K6 linjaa operoivaan yhtiöön jotta se käsitellään kyseisen kuljettajan kanssa.
Ystävällisin terveisin
TLO Oy
kiitos palautteestanne,pahoittelemme tapahtunutta. Palautteenne on välitetty K6 linjaa operoivaan yhtiöön jotta se käsitellään kyseisen kuljettajan kanssa.
Ystävällisin terveisin
TLO Oy
Hei,
kiitos palautteestanne. Se on toimitettu eteenpäin liikennöitsijälle käsittelyyn. Pahoittelut tapahtuneesta!
Ystävällisin terveisin,
Turun seudun joukkoliikenne Föli
kiitos palautteestanne. Se on toimitettu eteenpäin liikennöitsijälle käsittelyyn. Pahoittelut tapahtuneesta!
Ystävällisin terveisin,
Turun seudun joukkoliikenne Föli