Current issues
Palautepalvelussa huoltokatko 8.5. (23.4.2025 10:00)
Palautepalvelussa huoltokatko 8.5. klo 8-12. Palvelu on poissa käytössä huollon ajan. Pahoittelemme katkosta aiheutuvaa haittaa.
Feedback: Roads and traffic - Footpaths and cycle paths
ID:
327005
Creation time: 24.9.2021
Creation time: 24.9.2021
Kirjoitamme Kähärin koulun ja Mukulax Kähärin päiväkodin vanhempainyhdistysten edustajina kaupungille Vakka-Suomentien turvallisuusongelmista. Päiväkodin ja koulun välittömässä läheisyydessä on neljä turvallisuutta merkittävästi heikentävää asiaa.
1) Vakka-Suomentien kävely- ja pyörätie välillä Naantalin Pikatie – Untolankatu
Vakka-Suomentiellä on välillä Naantalin Pikatie ja Untolankatu kävely- ja pyörätie, missä kulkee kumpaankin suuntaan runsaasti kävelijöitä, pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita. Tien varrella sijaitsee Kähärin koulu. Erityisesti kouluaamuina ja -iltapäivinä tiellä on todella paljon tienkäyttäjiä ja paljon pieniä koululaisia kulkemassa.
Kävely- ja pyörätiellä ei ole kävelijöille ja pyöräilijöille erillisiä kaistoja, mikä aiheuttaa merkittävää vaaraa erityisesti pienille kävelijöille. Tien pätkällä on mäki, missä alamäkeen kulkevat pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat kulkevat todella kovalla vauhdilla. Toisena koulupäivänä to 13.8 aamulla tapahtui pätkällä sähköpotkulautailijan ja pienen pyöräilijän törmäys, minkä seurauksena pieni pyöräilijä kaatui. Onneksi tilanteesta selvittiin säikähdyksellä. Tämä tilanne kuitenkin toi hyvin näkyväksi sen seikan, että ruuhkaisina aikoina eli nimenomaan aamu- ja iltapäivällä, kun koululaiset kulkevat, on kyseinen kävely- / pyörätie erittäin ahdas ja ruuhkainen, mikä aiheuttaa vaaratilanteita.
Parannusehdotus: Kävelytien turvallisuutta pystyttäisiin parantamaan merkittävästi sillä, että pyöräilijöille / sähköpotkulautailijoille erotettaisiin oma kaistansa tiellä ja kävelijöille oma kaistansa. Tällä muutoksella kävelijät ja pyöräilijät / sähköpotkulautailijat kulkisivat eri puolella tietä eivätkä kaikki sekaisin. Myös tien pätkän asfaltti tulisi uusia, sillä tie on huonossa kunnossa, mikä aiheuttaa oman vaaransa.
2) Vakka-Suomentien ja Itäpellonkadun risteys
Tässäkin kohdassa Vakka-Suomentietä pitkin kulkee kumpaankin suuntaan runsaasti kävelijöitä, pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita. Pyörällä ja sähköpotkulaudalla kuljettaessa vauhti voi olla alamäessä kova ja Itäpellontien suunnasta tuleva auto ei näe pyöräilijää / sähköpotkulautailijaa kuin vasta risteyksen kohdalla suojatiellä, jolloin on jo liian myöhäistä, mikäli auto ei ole pysähtynyt kokonaan tai mikäli pyöräilijä ei ymmärrä pysähtyä risteykseen. Koska edelleen tässäkin kohtaa kulkee paljon koululaisia, on virhearviointien riski merkittävä ja siksi risteyksen turvallisuutta pitäisi parantaa.
Myös Itäpellonkadun suunnasta tuleva jalankulkija, joka on kääntymässä vasemmalle koulun suuntaan, on riskissä jäädä alamäkeä tulevan pyöräilijän / sähköpotkulautailijan alle, koska pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat alas oikeaa reunaa pitkin. Koska Itäpellonkadulta kääntyy koululle päin paljon lapsia ja pensaikko heikentää edelleen näkyvyyttä risteyksessä, on riski törmäyksestä todellinen.
Parannusehdotus: 1) Risteyksen turvallisuutta pystyttäisiin parantamaan olennaisesti laittamalla itäpellonkadulta Vakka-Suomentielle tultaessa risteykseen Stop-merkki ja peili näyttämään ylämäessä tulevat jalankulkijat ja pyöräilijät. 2) Risteyksen turvallisuutta parantaisi olennaisesti samainen jo edellisessä kohdassa kuvattu rinnakkainen kävely- ja pyörätie Vakka-Suomentielle Näin myös pienet koululaiset tullessaan Itäpellonkadun suunnasta, pystyisivät kääntymään turvallisesti koululle päin ilman riskiä törmäyksestä pyöräilijän / sähköpotkulautailijan kanssa.
3) Vakka-Suomentien ylittävät suojatiet
Vakka-Suomentiellä koululaiset ylittävät tietä usean suojatien kohdalla. Untolantien kohdalla on merkittävin Vakka-Suomentien ylityspaikka. Tässä kohdassa Vakka-Suomentietä on asennettu tolppakamerat. Kameroista huolimatta ylityspaikka on edelleen vaarallinen, koska autoliikennettä sekä koululaiskävelijöitä sekä -pyöräilijöitä on todella paljon.
Vakka-Suomentiellä on myös kolme muuta suojatietä välillä Untolantie – Kähärlänkuja. Nämä suojatiet ovat hyvin vaarallisia erityisesti pienille tienkulkijoille, koska autoilijat eivät havaitse eivätkä huomioi näitä suojateitä vaan päinvastoin jopa usein kiihdyttävät näissä kohdissa ylämäkeen.
Parannusehdotus: 1) Tärkein yksittäinen tapa, millä kaikkien edellä mainittujen suojateiden ylitysten turvallisuutta voitaisiin parantaa, olisi Vakka-Suomentien nopeusrajoituksen laskeminen 40 kilometriin tunnissa. Nykyinen rajoitus on 50 km/h. Minimissään nopeusrajoitus pitäisi laskea 40 km tunnissa koulun läheisyydessä eli Vakka-Suomentiellä välillä Naantalin Pikatie – Untolankatu. 2) Toinen olennainen suojateiden turvallisuutta parantava asia olisi se, että myös suojateille välillä Itäpellontie – Kähärlänkuja saataisiin valaistu, keskiseisakkeella varustettu suojatie.
4) Tonteille ajo Vakka-Suomentiellä
Vakka-Suomentiellä välillä Pietari Valdinkatu – Itäpellontie on useita tontille ajon kohtia. Tonteilta pois ajettaessa autojen näkyvyys vilkkaalle pyörä- / kävelytielle on olematon ja autot joutuvat ajamaan kävelytielle lähes sokkona. Kyseisiin kohtiin tulisi asentaa liikennepeilit, mitkä auttaisivat merkittävästi tien käyttäjien turvallisuutta.
1) Vakka-Suomentien kävely- ja pyörätie välillä Naantalin Pikatie – Untolankatu
Vakka-Suomentiellä on välillä Naantalin Pikatie ja Untolankatu kävely- ja pyörätie, missä kulkee kumpaankin suuntaan runsaasti kävelijöitä, pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita. Tien varrella sijaitsee Kähärin koulu. Erityisesti kouluaamuina ja -iltapäivinä tiellä on todella paljon tienkäyttäjiä ja paljon pieniä koululaisia kulkemassa.
Kävely- ja pyörätiellä ei ole kävelijöille ja pyöräilijöille erillisiä kaistoja, mikä aiheuttaa merkittävää vaaraa erityisesti pienille kävelijöille. Tien pätkällä on mäki, missä alamäkeen kulkevat pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat kulkevat todella kovalla vauhdilla. Toisena koulupäivänä to 13.8 aamulla tapahtui pätkällä sähköpotkulautailijan ja pienen pyöräilijän törmäys, minkä seurauksena pieni pyöräilijä kaatui. Onneksi tilanteesta selvittiin säikähdyksellä. Tämä tilanne kuitenkin toi hyvin näkyväksi sen seikan, että ruuhkaisina aikoina eli nimenomaan aamu- ja iltapäivällä, kun koululaiset kulkevat, on kyseinen kävely- / pyörätie erittäin ahdas ja ruuhkainen, mikä aiheuttaa vaaratilanteita.
Parannusehdotus: Kävelytien turvallisuutta pystyttäisiin parantamaan merkittävästi sillä, että pyöräilijöille / sähköpotkulautailijoille erotettaisiin oma kaistansa tiellä ja kävelijöille oma kaistansa. Tällä muutoksella kävelijät ja pyöräilijät / sähköpotkulautailijat kulkisivat eri puolella tietä eivätkä kaikki sekaisin. Myös tien pätkän asfaltti tulisi uusia, sillä tie on huonossa kunnossa, mikä aiheuttaa oman vaaransa.
2) Vakka-Suomentien ja Itäpellonkadun risteys
Tässäkin kohdassa Vakka-Suomentietä pitkin kulkee kumpaankin suuntaan runsaasti kävelijöitä, pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita. Pyörällä ja sähköpotkulaudalla kuljettaessa vauhti voi olla alamäessä kova ja Itäpellontien suunnasta tuleva auto ei näe pyöräilijää / sähköpotkulautailijaa kuin vasta risteyksen kohdalla suojatiellä, jolloin on jo liian myöhäistä, mikäli auto ei ole pysähtynyt kokonaan tai mikäli pyöräilijä ei ymmärrä pysähtyä risteykseen. Koska edelleen tässäkin kohtaa kulkee paljon koululaisia, on virhearviointien riski merkittävä ja siksi risteyksen turvallisuutta pitäisi parantaa.
Myös Itäpellonkadun suunnasta tuleva jalankulkija, joka on kääntymässä vasemmalle koulun suuntaan, on riskissä jäädä alamäkeä tulevan pyöräilijän / sähköpotkulautailijan alle, koska pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat alas oikeaa reunaa pitkin. Koska Itäpellonkadulta kääntyy koululle päin paljon lapsia ja pensaikko heikentää edelleen näkyvyyttä risteyksessä, on riski törmäyksestä todellinen.
Parannusehdotus: 1) Risteyksen turvallisuutta pystyttäisiin parantamaan olennaisesti laittamalla itäpellonkadulta Vakka-Suomentielle tultaessa risteykseen Stop-merkki ja peili näyttämään ylämäessä tulevat jalankulkijat ja pyöräilijät. 2) Risteyksen turvallisuutta parantaisi olennaisesti samainen jo edellisessä kohdassa kuvattu rinnakkainen kävely- ja pyörätie Vakka-Suomentielle Näin myös pienet koululaiset tullessaan Itäpellonkadun suunnasta, pystyisivät kääntymään turvallisesti koululle päin ilman riskiä törmäyksestä pyöräilijän / sähköpotkulautailijan kanssa.
3) Vakka-Suomentien ylittävät suojatiet
Vakka-Suomentiellä koululaiset ylittävät tietä usean suojatien kohdalla. Untolantien kohdalla on merkittävin Vakka-Suomentien ylityspaikka. Tässä kohdassa Vakka-Suomentietä on asennettu tolppakamerat. Kameroista huolimatta ylityspaikka on edelleen vaarallinen, koska autoliikennettä sekä koululaiskävelijöitä sekä -pyöräilijöitä on todella paljon.
Vakka-Suomentiellä on myös kolme muuta suojatietä välillä Untolantie – Kähärlänkuja. Nämä suojatiet ovat hyvin vaarallisia erityisesti pienille tienkulkijoille, koska autoilijat eivät havaitse eivätkä huomioi näitä suojateitä vaan päinvastoin jopa usein kiihdyttävät näissä kohdissa ylämäkeen.
Parannusehdotus: 1) Tärkein yksittäinen tapa, millä kaikkien edellä mainittujen suojateiden ylitysten turvallisuutta voitaisiin parantaa, olisi Vakka-Suomentien nopeusrajoituksen laskeminen 40 kilometriin tunnissa. Nykyinen rajoitus on 50 km/h. Minimissään nopeusrajoitus pitäisi laskea 40 km tunnissa koulun läheisyydessä eli Vakka-Suomentiellä välillä Naantalin Pikatie – Untolankatu. 2) Toinen olennainen suojateiden turvallisuutta parantava asia olisi se, että myös suojateille välillä Itäpellontie – Kähärlänkuja saataisiin valaistu, keskiseisakkeella varustettu suojatie.
4) Tonteille ajo Vakka-Suomentiellä
Vakka-Suomentiellä välillä Pietari Valdinkatu – Itäpellontie on useita tontille ajon kohtia. Tonteilta pois ajettaessa autojen näkyvyys vilkkaalle pyörä- / kävelytielle on olematon ja autot joutuvat ajamaan kävelytielle lähes sokkona. Kyseisiin kohtiin tulisi asentaa liikennepeilit, mitkä auttaisivat merkittävästi tien käyttäjien turvallisuutta.
Processing
Status:
Processed
Kiitos palautteesta!
Vakka-Suomentielle on valmisteilla 40 km/h nopeusrajoitus. Pukkilan asemakaava-alueen toteuttamiseen on liitetty Vakka-Suomentien, Inkilänkadun ja Itäpellontien risteyksen sekä Kaakelikujan ja Vakka-Suomentien risteyksen parantamistoimet, joten siltä osin parannusta on luvassa. Vakka-Suomentien jalankulku- ja pyöräilyväylän muuttaminen erotetuksi väyläksi edellyttäisi leveämpää väylää, johon ei tässä tapauksessa riitä tilaa.Erityisen kriittinen kohta on Pietari Valdinkadun ja Itäpellontien välinen osuus.Liikennepeilien käytöstä kaupunki on luopunut, koska niiden toimivuutta ja turvallisuutta ei pystytä takaamaan.Omalle tontilleen sellaisen voi asentaa.
Yst.terv.liikennesuunnittelu
Vakka-Suomentielle on valmisteilla 40 km/h nopeusrajoitus. Pukkilan asemakaava-alueen toteuttamiseen on liitetty Vakka-Suomentien, Inkilänkadun ja Itäpellontien risteyksen sekä Kaakelikujan ja Vakka-Suomentien risteyksen parantamistoimet, joten siltä osin parannusta on luvassa. Vakka-Suomentien jalankulku- ja pyöräilyväylän muuttaminen erotetuksi väyläksi edellyttäisi leveämpää väylää, johon ei tässä tapauksessa riitä tilaa.Erityisen kriittinen kohta on Pietari Valdinkadun ja Itäpellontien välinen osuus.Liikennepeilien käytöstä kaupunki on luopunut, koska niiden toimivuutta ja turvallisuutta ei pystytä takaamaan.Omalle tontilleen sellaisen voi asentaa.
Yst.terv.liikennesuunnittelu