Current issues
Kesäloma (16.6.2025 08:00)
Palautteiden vastauksissa voi esiintyä viivettä henkilöstön kesälomien aikana 23.6.-1.8.
Feedback: Roads and traffic - Roadways
ID:
374136
Creation time: 18.12.2022
Creation time: 18.12.2022
Hei,
Pyöräilen säännöllisesti Kaskenkadulta keskustan suunnasta ja käännyn vasemmalle Itäiselle Pitkäkadulle. Näiden katujen risteyksessä on ilmeisesti induktiosilmukalla toimiva valo-ohjaus käytössä ainakin kyseisestä suunnasta vasemmalle käännyttäessä. Polkupyörää silmukka ei luonnollisesti tunnista ja siksi pyöräilijä joutuu odottamaan, että taakse ajaisi auto, jotta nuolivalo vaihtuisi kääntyvälle vihreäksi. Olisiko paikalle mahdollista saada liikenteenjakajaan esimerkiksi pyöräilijälle painike tai jollain muulla teknisellä ratkaisulla toimiva pyöräilijän tunnistus. Nykyisellään risteyksen valo-ohjauksen suunnittelu on korni, koska Kaskenkadulla on kuitenkin maalattu pyöräkaista ja risteyksessä on kaikkien kaistojen leveydeltä pysäytysviivan edessä pyöräilijöille maalattu odotusalue. Valon vaihtumista odottaessa pyöräilijä on kuitenkin taaksensa jossan vaiheessa toivottavasti ilmaantuvan autoilijan varassa. Vaihtoehtoina on odottaa parhaimmillaan 15 minuuttia autoilijaa, ajaa punaisia päin tai lakata olemasta pyöräilijä ja ryhtyä jalankulkijaksi. Ei kovin innovatiivista pyöräkaupungiksi pyrkiessä. Sama ongelma koskettaa myös kesäaikaan pienempiä moottoripyöriä ja mopoilijoita, joita induktio ei välttämättä rekisteröi.
Samalla täytyy hieman rutista ainakin Kaskenkadun aurauksesta, sillä joissain kohdissa auraus on suoritettu siirtämällä lumi autojen tieltä valliksi pyöräkaistalle. Tämä voi toki olla yksittäisen auraajan ajattelemattonuutta, mutta pyöräilijän kannalta on risaabelia puikkelehtia ajoradan ja pyöräkaistan väliä ees taas muutenkin hankalassa keliolosuhteessa.
Pyöräilen säännöllisesti Kaskenkadulta keskustan suunnasta ja käännyn vasemmalle Itäiselle Pitkäkadulle. Näiden katujen risteyksessä on ilmeisesti induktiosilmukalla toimiva valo-ohjaus käytössä ainakin kyseisestä suunnasta vasemmalle käännyttäessä. Polkupyörää silmukka ei luonnollisesti tunnista ja siksi pyöräilijä joutuu odottamaan, että taakse ajaisi auto, jotta nuolivalo vaihtuisi kääntyvälle vihreäksi. Olisiko paikalle mahdollista saada liikenteenjakajaan esimerkiksi pyöräilijälle painike tai jollain muulla teknisellä ratkaisulla toimiva pyöräilijän tunnistus. Nykyisellään risteyksen valo-ohjauksen suunnittelu on korni, koska Kaskenkadulla on kuitenkin maalattu pyöräkaista ja risteyksessä on kaikkien kaistojen leveydeltä pysäytysviivan edessä pyöräilijöille maalattu odotusalue. Valon vaihtumista odottaessa pyöräilijä on kuitenkin taaksensa jossan vaiheessa toivottavasti ilmaantuvan autoilijan varassa. Vaihtoehtoina on odottaa parhaimmillaan 15 minuuttia autoilijaa, ajaa punaisia päin tai lakata olemasta pyöräilijä ja ryhtyä jalankulkijaksi. Ei kovin innovatiivista pyöräkaupungiksi pyrkiessä. Sama ongelma koskettaa myös kesäaikaan pienempiä moottoripyöriä ja mopoilijoita, joita induktio ei välttämättä rekisteröi.
Samalla täytyy hieman rutista ainakin Kaskenkadun aurauksesta, sillä joissain kohdissa auraus on suoritettu siirtämällä lumi autojen tieltä valliksi pyöräkaistalle. Tämä voi toki olla yksittäisen auraajan ajattelemattonuutta, mutta pyöräilijän kannalta on risaabelia puikkelehtia ajoradan ja pyöräkaistan väliä ees taas muutenkin hankalassa keliolosuhteessa.
Processing
Status:
Processed
Hei ja kiitos palautteestanne,
Valitettavasti induktiosilmukoilla on joskus vaikea havannoida pyöriä/mopoja/moottoripyöriä. Havaitsemista voi helpottaa pysäyttämällä pyörä keskelle kaistaa silmukan päälle. Palautteenne on lähetetty kunossapitoon.
Ystävällisin terveisin
Turun kaupunki
Liikennesuunnittelu
Valitettavasti induktiosilmukoilla on joskus vaikea havannoida pyöriä/mopoja/moottoripyöriä. Havaitsemista voi helpottaa pysäyttämällä pyörä keskelle kaistaa silmukan päälle. Palautteenne on lähetetty kunossapitoon.
Ystävällisin terveisin
Turun kaupunki
Liikennesuunnittelu